Artister 2014

Tovegslove: Bjella kommer …

Bjella

«Eg låg vakjin når du sov. Idiotisk einvegslove», synger Stein Torleif Bjella. Vi har vært heldige. Vår heftige begeistring for Bjella har fått respons. Han kommer.

Gjennom en lang vårvinteren har vi lytta til tekstene. Ingen skriver som han. Poetisk og samtidig hverdagslig. Store følelser; – formidla på et vis som skreller vekk sentimentalitet og patos. Han våger å ta i bruk nye tilsynelatende ikke-poetiske vendinger. Og det funker hest! Idiotisk envegslove … eg drog på og gira ned for å få vera nær … har du hivi partyteltet? … eg vil ikkje bli ein innegubbe.

Dumdum Boys gitarist Kjartan Kristiansen har vært en viktig mann for Bjella. Etter atbandkarrieren med Tolv Volt lå i grus ble han invitert inn i studiovarmen av Kjartan og arbeidet med en solokarriere starta. Bjella har så langt gitt ut tre album. Det andre resulterte i Spelemannspriser og Prøysen-pris. Også de to andre har vært Spelemann-nominert.
Bjella kommer i duo-format. Med seg på bass har han erfarne Eirik Øien fra Otterøya i Namdalen. Der driver Øien Fjøset lydstudio. Han har blant annet har spilt med Tre Små Kinesere, Dadafon, Marit Larsen, Marthe Valle og Tone Damlie Aaberge.
So veit du kem som gjedne kjem som gjest, skriver Bjella. Ja, nå vet vi. Stein Torleif og Eirik. Og alle andre som ønsker å være med i dette laget må være på pletten når billettsalget åpner. Her blir det fort fullt.

«Stein Tore Bjella er ingen musikalsk gledesspreder, men har like fullt utviklet seg til å bli Norges beste låtskriver på norsk. Hans sanger vibrerer av liv, mens melankolien er der som et mørkt bakteppe.»
Anmelder Svein Andersen i Aftenposten

«Fy faen så jævlig mørkt, og så inni hælvete fett!»
Kristopher Schau

 

Vår mann Moddi

Moddi

«Førr eg va kommen heim», søng Moddi. Og det kan han gjere av fullt hjerte og full hals når han kjæm tel Kråkeslottet. Han e vår!

Han fortelle gjerne om då han va ung og gjekk på videregående i Finnfjordbotn og ringte tel slottsforvalter Georg og spurte om han og bandet Paraboles Volante fikk låne slottet tel øving: – Vi fekk berre vite kor nøkkelen lå. Så va det greitt. Det va tillit!

Seinere er han blitt pønka av oss tel å sønge på norsk. For første gang. Med et band vi plukka. Det va klokt! Så vi tar litt av æra. Sånn cirka to promille. Men det bli mykje det, når man snakke om eit så stort fenomen som Moddi. I år blei det Spelemannspris for skiva «Kæm va du?». To av den indre krets i Kråkeslottet sitt vaktmesterkorps har skreve melodi tel ein av låtan; – tel Arvid Hansens Grønt lauv i snyen. Så her gjer vi krav på tre promille…

I det siste har han skåret bandet ned til rota. Dem er berre to. Pål på diverse instrument, mest trekkspell og gitar. Og med Katrine Schiøtt på cello. Kan det bli nokka trøkk utav det. Blir det ikkje berre stille og vakkert? Spør du, – og finn svaret på www.youtube.com/moddimusikk

Det e nok mange i Senja og omegn som kjenne på at Moddi e vår. Og som kjenne godt tel musikken hans. Derfor e det ikkje nødvendig å fortelle så mykje. For tida rek han mykje omkring. Sveits. Nederland. England. Tsjekkia. Tyskland. Tyrkia. Også bortetter. Ett tettpakka konsertprogram. Og han e så kjent at det også blir lagt merke tel kor han ikkje har spelt: i Tel Aviv.

No kjem han heim. Det er berre å møte fram. Litt hyllest e på sin plass. Vi e ikkje så lite kry!

PS: Vi måtte berre skrive på dialekt når vi omtale Moddi. Ka for en dialekt e litt uvisst. Uinskyll! Sorry!

 

Pristine

Pristine

Bandet, med den rødhårede vokalisten og låtskriveren fra Målselv i Troms Heidi Solheim i spissen, har det siste året blitt godt synlig i den norske bluesmiljøet.
Alle låtene kommer rett fra Solheims innerste. Hun er insisterende i både tekst og fremføring og har funnet sitt perfekte band for å utvikle og uttrykke låtene.

Bandet har to utgivelser bak seg.
Debutplata ”Detoxing” fra 2011 høstet gode kritikker innenlands og utenlands: ”Nordnorsk blues har større kraft enn krutt” (Dagbladet 5/6) og ”Bluesrock på sitt beste” (Amerikanske bluesrockreview.com 8/10)

Med album nummer to ”No Regret” har bandet nå valgt å ta et steg nærmere sine 70-talls rockeidealer.
Pristine er kanskje mest kjent for sine eksplosive liveopptredener noe vi fikk merke da de sist besøkte slottet i 2012. Denne energien ønsket bandet å fargelegge det nye albumet med, og brukte derfor noen stormfulle høstkvelder i Tromsø for å gjøre innspillingen live i studio.
”No Regret ”kom ut i 2013 og har fått mye og god nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. Som et resultat av dette reiser bandet til Europa for å representere Norge i The European Blues Challenge i april i år.

Nå er bandet klare som egg for å komme tilbake til verdens beste festival; Kråkeslottfestivalen på Senja for å spille. Vi gleder oss veldig til å spre bluesrock til folket i mai. Vel møtt!

(Fun fact: Singelen ”Tell Me” ble sluppet med musikkvideo sommeren 2013. Musikkvideoen er innspilt på vår favorittplass; Senja! youtu.be/uNiR7xWFjqs )

Vold og Wesseltoft: Kan det blir bedre her på den ytterste nøgne ø?

Svaret er fortsatt; – nei! Selv om Reiersrud – som opprinnelig skulle spille med Vold – måtte melde forfall. Bugge Wesseltoft som er erstatter er nesten for godt til å være sant.

Terje Vigen sto på programmet. Nå er det uvisst. Wesseltoft og Vold skal snakke sammen og finne ut. Men vi føler oss helt trygge og kjempespente. Vold har en rikholdig litterær skattkiste å plukke fra. Han har jobba med flere store musikere. Det vet vi som er litt oppe i åra. Til dere andre: Oppsøk de utsøkte jazzplatene Vold gjorde på sytti- og åttitallet. Med Jan Garbarek. Med Chet Baker.
Jan Erik Vold har stått for det kunststykke å gjøre modernistisk poesi til en hit. Han ønsker å bringe hverdagsspråket inn i lyrikken. Han kjemper mot den tradisjonelle lyrikkens tendens til å lukke seg om «dikter-jeget», og åpner sine dikt for tingene og de ytre omgivelsene. Ja, til og med for «loffen». Hvem husker ikke hans hyllest til loffen?!

Så til makkeren Wesseltoft. Dere finner en presentasjon av han annensteds her på denne sida. Han spiller solokonsert på søndag. Da han fikk spørsmålet om å spille med Jan Erik Vold var svaret: «Ja! Er stor fan».

Hold godt fast på billetten. Det kan ikke bli bedre!

 

Tango: Ny Glød

– Litt mer rock´n roll, sier mannen bak arrangementene, Bendik Haanshus, om nye Glød.
Aldri har det vært hetere på Bryggeloftet enn da tangoforestillinga Glød hadde premiere i 2009. Begeistringsbarometeret sto på ekstatisk og brygga danset på stive bein. Etter dette har Glød blant annet vært på nordisk turne og den har vært spilt i Tromsø med Tromsø kammerorkester. Over alt har publikum vært fyr og flamme.
Nå stiller Glød-gjengen med nytt materiale. Igjen er vi velsignet med premiere. Og etter det blir det tyst helt til over nyttår. Etter Kråkeslott-opptreden blir det plateinnspilling til sommeren og så turne og plateslipp på nyåret 2015. Så det er bare å benytte seg av sjansen!
Frontfigur er Lena Jinnegren fra Kultur i Troms. Bor i Målselv. Er svensk med finske aner. Hun har gjort mye forskjellig i sin karriere. Rock´n roll og folkemusikk samt vokal i det kjente verdensmusikkprosjektet Era
(www.youtube.com/watch?v=YEHU8I8Nhtk). Men det er kanskje i tangoen hun virkelig får ta ut hele sitt register. Lena synger med unik kombinasjon av intensitet og kontroll. Og det er bare sååå tango! Tango – også dansen – er dypt alvor, stort vemod og sterke følelser. Men gjerne tilbakeholdt. Pasjonene ligger ulmende og dirrer. Tangoen står sterkt i Finland. Den som kjenner det finske lynnet kan forstå hvorfor.
Og også denne gangen er finsk tango del av Glød-repertoaret. Sammen med en rekke låter Lena har skrevet selv, en tangofisert Balkan-låt. Og sjølsagt også tango fra Argentina og da kommer man ikke utenom Piazolla.

Bendik Haanshus, også fra Kultur i Troms, syr det hele sammen med arrangementer som gjør at vi også denne gangen vil kjenne igjen den typisk Glød-sounden. På forrige Glød var det perkusjon. Nå er det slagverk med Alexander Kostopoulos, som av Nettavisa er kåret til Norges travleste trommis (www.side2.no/3528288.html) og som spiller med blant annet Adjágas. Erika Toth fra Ungarn og Kultur i Troms spiller fiolin, Maria Næss piano, unge Åsbjørg Ryeng på bandoneon og Erlend Skei, kontrabass.
-Litt sprekt. Litt humor. Litt erkefinsk. Vi tar det ut i mange retninger, sier Bendik.

Vi takker Kultur i Troms og Troms Fylkeskommune som gjør denne type helt usannsynlig bra prosjekter mulig!

 

Enda mer sykmelding. Nå Danielson for Flaata

Gjennom de 11 årene festivalen har vært arrangert, såi har vi vært så heldig at vi aldri har fått kanselleringer fra noen artister. I år måtte dessverre Knut Reiersrud melde forfall grunnet sykdom, som dere vet! Vi i styret var svært fornøyd med å få Paal Flaata som erstatter, men dessverre har vi nå i siste liten fått forfall også fra Paal. Årsaken til forfallet er alvorlig sykdom i aller nærmeste familie. Paal Har i sin lange karriere aldri kansellert en jobb, og han er veldig lei seg for dette. Han hadde virkelig sett fram til å komme til Kråkeslottet. På så kort varsel har styret jobbet intenst med erstatter, og vi er svært stolt over å kunne presentere Den svenske musikeren Oscar Danielsson: Svensk trubadur og forfatter med åtte plater bak seg. Grammisvinner! (Svensk spelemannspris.)

Vi håper og tror at dere alle har lyst til å oppleve denne fantastiske artisten, men dersom noen ikke ønsker å gå på denne konserten, skal de selvsagt få erstattet billetten. Dette må praktisk løses ved at dere tar billetten med på Kråkeslottet, og vi fører pengene tilbake.

 

Bluesnatta e ung

Igjen skal ungdommen kapre de sene nattestimer – nå med blues. UngtBlod har lett fylket rundt – så land og strand – etter de råeste, mest ihuga unge bluesutøvere og invitert dem til Kråkeslottet for vørksjåpp og konsert. Leder av vørksjåppen og kaptein på laget vil være den rutinerte blåreven, Johnny Augland.

Vi gjentar suksessen fra to år tilbake. Da var jazznatta ung. Den gang var Steinar Raknes og Håkon Mjåseth Johansen mentorer. Resultatet ble et fyrverkeri av en jazzkonsert. Bluesvørksjåppen holdes på Kråkeslottet, varer tre dager og ender i konsert på fredagskvelden. Her vil ungdom og mentor bo sammen, spise sammen, spille sammen og sammen skape et konsertprogram.

Vi trengte ikke gå lenger enn nabofjorden for å finne vår første deltaker. Håkon Johnsen fra Senjahopen spilte for omtrent ett år siden sammen med Reiersrud på Jazznatta i Tromsø. De fant umiddelbart tonen og kort tid etter kunne vi høre intervju med Håkon på Bluesasylet, radioprogrammet på NRK P2 som Reiersrud bestyrer. Og på Ungt Blod-konserten i fjor spilte Håkon fletta av publikum. Det var da lyspæra blinka høyfrekvent hos oss i arrangørstaben. Ung bluesnatt! Med Håkon og Reiersrud! Sånn måtte det bli.
Stine Jakobsen kommer fra Vangsvik på andre siden av øya. Hun har vært en lokal sanghelt de siste årene og er en selvskreven deltaker. Går nå på musikklinja på Kongbakken. Stemmeprakt, utstråling og musikalitet så det holder, er vel en passende beskrivelse.

Alf, yngste medlem i folkemusikkfamilien Hulbækmo, har valgt litt andre stier og utmerket seg som jazzpianist. Tematikk, rytme og et vanvittig driv er noen av hans kjennetegn. Alf er involvert i prosjekter rundt omkring og overalt og har studert ved både jazzlinja på Sund Folkehøgskole og jazzlinja i Trondheim. Han kom nylig hjem fra tre og en halv måned i Zambia der han forlot med saxofon, munnspill og batteridrevet keyboad. Han tok turen rundt til landsbyer der han spilte og ble kjent med musikere, sangere og dansere.

Axel Skalstad er en heidundrende og allsidig trommeslager fra Kongsbeg med en unik tilpasningsevne og bredde. Foruten å være en del av musikerfamilien Skalstad og musikkmiljøet i Kongsberg siden han var fire (!), har han gått jazzlinja på Sund f.h.s og går på Musikkhøgskolen i Oslo. Nylig vant han Kongsberg Jazzfestivals Rekrutteringspris!

Så til senior, Johnny Augland. Gitarist i Good Time Charlie som dominerte på nittitallet. «Norges beste bluesband», spør grove.no og fortsetter: «Nesten kvalmende dyktig på andre instrumenter også». Han har spilt trommer med han har spilt trommer med Louisiana Red, piano med Vidar Busk og i tillegg er han en mer enn habil.

 

Ungt Blod e best!

Vi sier det hvert år. Det er fortsatt like sant. Skal du utforske det nye, oppleve det overraskende, få frysninger i varmen under utlånt ullteppe; – da er Ungt Blod-konserten tingen.

Helt siden festivalens første morgengry har vi servert Ungt Blod. Og hver gang blitt imponert over de unge talentene.

Denne gangen har vi hentet den usedvanlig sympatiske og talentfulle Sondre Sætaberget fra de dype skoger i Bardu. Han kommer med sin trio 10th Harmonic. Og for å skape urban balanse, Free the Mooch, fra metropolen Tromsø. Det blir ett navn til. Det får dere ikke høre riktig enda.

Free the Mooch fra Tromsø har akkurat sluppet sin første EP med tilhørende releaseFORESTILLING (ikke konsert for her var det både dans, maleri, foto, film med) til jublende kritikk fra byens aviser. I tillegg lå deres første singel, Boy of Lust, på 8. plass for mest solgte i Norge på iTunes.

De spiller popmusikk med klare linjer til både folkrock og progrock og sounden blir beskrevet som tidløs og internasjonal med hint av 70-talls progrock. Inspirert av irsk og islands folkemusikk, sier de selv. Vi hører også Fleet Foxes, Mumford & Sons og Led Zeppelin inni der. Det blir mørkt, intenst, vakkert. Vi gleder oss!

 

Døl med svevende musikk! Sondre Sæteberget kommer fra de dype skoger i Bardu med sitt band 10th harmonic. Vi googler navnet og ender opp Sondres soundcloudprofil og tenker: Den karen er produktiv, herregud hvor mye han har laget! Han skriver om seg selv: «Young progressive rock from the cold north». Sært, spennende, drittøft, synes vi. Med seg har han Håkon Johnsen som er en kjent figur på de kråkeslottske scener. Denne gangen må han legge fra seg gitaren og frontmannstrangen, og stille seg bakerst med bassen.

 

Også har vi fått med oss Stine Maren Steien! Fra Bardu hun óg. UKM gründer, klassisk pianist, cellist, sanger og låtskriver av ekte pop. Har spilt med Kringkastnings-orkesteret og med Blå Mandag! Allsidig dame! Hun kommer til Ungt Blod med eget materiale, så nå er programmet komplett!

 

Ungt Blod vil nok en gang vise hvor skapet skal stå. Bli med på en sniktitt på de neste store!

 

 

Bare Ragnhild

Ragnhild Furrebotten opptrådte denne helga i operaen med Hekla Stålstrenger. Det var fjorten hundre i salen. Første søndag i juli skal hun spille for sekstifem i Skipperstua på Kråkeslottet. Alene.

Og det er da og der du kan ta inn kraften – og alle de vare nyansene – i spillet hennes. Ragnhild gjør ikke så mange solokonserter. Hun burde gjøre flere. Når hun spiller erfarer vi sannheten i myten om fossegrimen og eventyret om Vesle-Frikk med fela. Fela kan forføre, hypnotisere, ha en dragende effekt du ikke kan stå i mot.

Ragnhild er født i 1979 i Saltdal, bor nå i Målselv og arbeider som landsdelsmusiker i Kultur i Troms. Hun har sin musikkutdanning fra Norges Musikkhøgskole og Høgskolen i Telemark. Hun allerede en heftig karriere bak seg. Spelemannspris med Majorstuen og så for sitt eget prosjekt Never on a Sunday. I tillegg tre ganger nominert for andre plater; – sist i år med Hekla. Kvalitet hver gang!
Skipperstua er av de få konsertarenaer hvor publikum kan fotflørte med musikerne. Ragnhild stamper takten. Pass tærne!

«Veslefrikk var ikke sen om å få fela til å låte, og alle som var der, til å danse, både de som gikk på to og de som gikk på fire, både prost og prest, skriver og fut, og lensmann og mestermann og bikkjer og svin.»
(Veslefrikk med fela, fra Asbjørnsen og Moe, Samlede eventyr)

 

Bugge: All kinds of good music

Bugge Wesseltoft spenner vidt. Ble internasjonalt kjent for dansetriggende jazzinspirert house og techno. Har seinere hentet inspirasjon i verdensmusikk og folkemusikk. Er mannen bak den mest solgte juleplata i Norge: It´s Snowing on My Piano.

Jazzmusician and do love all kind of good music, heter det i introen på Bugges facebookside.
Lista ovenfor – og nedenfor – viser at han energisk praktiserer denne kjærligheta. Han finner stadig nye partnere
og har spilt med kremen innafor norske jazz og techomusikere: Jan Gabarek / Arild Andersen / Sidsel Endresen / Bjørn Kjellemyr / Nils Petter Molvær / Jon Eberson / Jon Christensen / Eivind Aarset / Audun Kleive / DJ Per Martinsen. Han er tildelt norsk jazz sin høyeste utmerkelse; – Buddy-statuetten. Han har tre Spelemann-priser på hylla. Han har oppretta og driver plateselskapet Jazzland.

I Skipperstua blir det neppe techno. Et flygel står til disposisjon. Det blir akustisk. Det blir garantert good music.

 

Gratiskonsert ! 
Solo piano: Glede, sinne og sorg

Alf Hulbækmo fra Tolga i Nord-Østerdalen holder på å utdanne seg ved jazzkonservatoriet i Trondheim. Som pianist har han opptrådt både alene og i flere grupper; solo blant anna på Vinterfestspillene på Røros, og i pianotrio på Nasjonal Jazzscene på Victoria i Oslo. Han kom nylig igjen fra fire måneder i Zambia der han dro med saksofon, munnspill og batteridrevet keyboard til landsbyer og traff musikere, sangere og dansere. 22-åringen har bakgrunn fra både folkemusikk og rockeband. Sammen med jazz og mye anna rart er alt dette med på å påvirke musikken han komponerer og musikken han improviserer.

Dette blir andre gang han spiller konsert på Kråkeslottet. Første gang var i 2011, også da som solopianist. Under årets konsert kommer han til å by på både glede og sinne og sorg. Det blir egne komposisjoner, tolkninger av kjente og ukjente låter, og improvisasjoner som rusker i dansefoten. Vel møtt!

https://soundcloud.com/sirilogalf

Han spiller i Skipperstua lørdag 22.00. 30-40 min. Alldeles gratis. Her er det å stille seg i kø på stedet. Først i køen kommer inn. Kø på yttersida av Kåkeslottet (vestsida mot havet) ved direkte inngang til Skipperstua.