Artister 2011

Kristin Asbjørnsen

I 2011 vil Kristin gjøre noen få ekslusive konserter i Norge og Kråkeslott-festivalen er så heldig å være en av stedene hun har plukket ut!

Kristin har i en årrekke høstet overveldende respons for sin særegne sang og for sine personlige sanger – sterkt forankret i singer/songwriter-tradisjon og i rytmisk verdensmusikk.

«The night shines like the day» er hennes 15. album. I tillegg til å motta Spellemannspris i «Åpen Klasse» vant hennes komposisjon «Snowflake» Nopa’s Årets Musikkpris. Albumet er nå utgitt i en rekke europeiske land. I tillegg til hennes lovpriste soloalbum «Wayfaring stranger – a spiritual songbook» album, fikk hun også et internasjonalt gjennombrudd med sitt soundtrack album til Factotum (2006) der hun laget filmmusikk til Bent Hamers film basert på en roman av Charles Bukowski. De siste årene har Kristin turnert aktivt internasjonalt, særlig i Tyskland og Frankrike. Hun har de siste årene også spilt en rekke konserter sammen med Nymark Collective, med fokus på gamle 20-talls jazz standard låter. Deres album: «Bessie Smith Revisited» utgis i disse dager i Frankrike. Hun har i mange år sunget i sine ensembler Krøyt, Dadafon og Kvitretten, der hennes egne låter har sentral plass. Hun medvirker på Tord Gustavsens siste album «Restored, Returned» (2009) og i hans utvidete ensemble. Hun har en rekke turnéer i Europa bak seg og hun har både vunnet Spellemannspris, Alarmpris, Edvardpris og Kanon-pris (Beste Filmmusikk) for sin musikk, i tillegg til to franske musikkpriser 2009 ((Verdensmusikkprisen av magasinet Mondomix og lytternes pris avisen i La Provence). Høsten 2010 innledet hun et samarbeid med den sør-afrikanske accapella gruppen Ladysmith Black Mambazo, sammen gjennomførte de en lengre turne i Sør-Afrika.

Til Kråkeslottfestivalen har Kristin med seg Olav Torget på gitar, Knut Aalefjær på perc og David Solheim på lyd.

 

Mari Kvien Brunvoll

Mari Kvien Brunvoll (født 1984 i Molde) er en ny og sterk stemme på det norske musikk-kartet. Parallelt med at hun nylig har avsluttet sin jazzvokalutdannelse ved Griegakademiet i Bergen, har hun rukket å presentere seg på mange jazzfestivaler og jazzklubber over store deler av Europa. Mari Kvien Brunvoll mottok Nattjazz´ talentpris 2009, og juryen ordla seg slik: » En utøver med et helt eget personlig uttrykk og en unik, inderlig tilstedeværelse med publikum. Tross sin unge alder en komplett artist».

Mari Kvien Brunvoll bruker sin stemme på en fri og leken måte, til å skape spesielle og svært personlige karakterer. Hun skriver musikken og det meste av tekstene selv, og bygger opp musikkstykkene ved hjelp av live sampling hvor stemmen gjør nytten som perkusjon, støy, kor, basslinje eller tekstformidler. I tillegg benytter hun gjerne små instrumenter som kalimba, zither, perkusjonsinstrumenter og annet. Live-framførelsene er en blanding av komponert og improvisert materiale, og konserten blir ofte bygd opp utfra stemningen i rommet. Her skapes en unik formidling til publikum.

Hennes stilmessige referanser er mange, alt fra norsk og etnisk folkemusikk til samtidsmusikk og fra jazz til electronica. Mari Kvien Brunvoll framstår som en nytenkende og kreativ kunstner, som ikke låser seg til noen ferdig definert sjanger.

 

Urørt TangoKiT

Dette vet vi: Vi får en temperamentsfull tangokonsert som spenner over alt fra gamle slagere fra tangoens gullalder til det heftigste innen «tango nuevo», og videre inn i fremtida med helt nye arrangement – av gamle tangoslagere. Det blir musikk av komponister som Horacio Salgan, Astor Piazzolla, Mariano Mores og Ángel Villoldo. Prosjektet er ferskt. Navnet kom akkurat susende inn på epost. Nå er det bestemt. Det heter TangoKit. KiT for Kultur i Troms. Tango for en sjanger hvor medfølgende verktøyskrin rommer sår lengsel så vel som eksplosiv dynamikk.

Farskapet er klart. Det er gitarist Bendik Haanshus som nok en gang materialiserer sin kjærlighet til tangoen. Og denne gangen i et forhold med Erika Toth (fiolin) og Daniel Turano (piano). Erika er, som Bendik, landsdelsmusikere fra KiT.

Og så har KiT hyrt to trønderske tangospesialister: Erlend Skei på kontrabass og Andreas Rokseth på bandoneon. Skei har et studieopphold i Buenos Aires bak seg. Han har jobbet ved Operaen i Kristiansund og har i sin musikkutdanning spesialisert seg på tango. Det samme har Bendik. Han har fått massiv anerkjennelse for arrangementene til Glød; – en prosjekt med Lena Jinnegren på vokal; – som satte publikum i fyr og flamme under premieren på Kråkeslottet i 2009. Han og Erlend var også med i tangoorkesteret Orangutango som spilte på festivalen i 2004.
Rokseth er pur ung, men har likevel rukket å bygge opp en imponerende tangoCV. Her står det Tangueros del Norte med fete typer. Dette er et band bestående av musikere som i dag er sånn litt under og litt over tyve år. Rokseth er født i 1991. Da de utga plata Inspiraciòn i 2008 skrev vår verdskjente tangostjerne Per Arne Glorvigen: «Tangueros del Norte er den største internasjonale trønderprestasjonen siden Rosenborg slo AC Milian».

Erika Toth har i tillegg til tangoerfaring – også tangolegning. «Musikken passer lynnet mitt», uttalte hun i forbindelse med sin deltakelse i tangoprosjektet Tungetango i 2008 hvor nevnte Per Arne Glorvigen ledet an. Senere har hun hatt steppet inn som fiolinist i Glød. Hennes bakgrunn er klassisk musikk.

Under det røde lyset fra fyrlykta utenfor veggen er Kråkeslottet blitt en kjent arena for realisering av kjærligheten til tango. Her møtes amatørdanserene fra TangoPolar både høst og vår, slottsforvalteren svinser rundt på kaia i kjeledress med tangotrinn, publikum strømmer til i mengder hver gang tango inngår på programmet for festivalen. Og vel hjemme arkiverer de minnene i skuffen for Heftige Opplevelser …

 

Ungt blod

Blodig Bra! Ungt Blod konsertene har de siste åra vært blant festivalens absolutte høydepunkt. Like spennende som å prøvesmake en ny årgang vin! «Komiteen» – en gjeng kvalitetsbevisste ungdommer – har trålet konsertlokaler og hybler og funnet fram et utvalg av det aller beste fylket har å by på. 

Fra Målselv kommer Magna og Silje. De spiller melankolsk og melodiøs popmusikk med norske tekster. Tromsø stiller sterkt. Steinar spiller gitar og synger. Elina og Elle er en duo som fremfører bl.a. låter på samisk. Birgitta – med en kraftfull stemme og Ida – med følsomt piano – tror vi vil frambringe en tåre eller to på mange kinn. stemme og Idas elegante og flotte pianospill, garantarer vi (nesten) en tåre eller to. Så kommer endelig ett innslag fra Senja. Erik Vildgren (piano) har med seg to bygutter – igjen fra Tromsø – Sigbjørn Sand Johansen og Joakim Kristiansen. De spiller melodiøs fengende jazz, inspirert av samtidsjazz og natur og har tatt navnet UpNorth. Så til noe helt annet; feberpunk fra Balsfjord; – Dom Utstörna. Og sist, men ikke minst til en ung mann med massevis at attitude; Mats Forøy. Selverklært som den neste Lady Gaga. Vi sier ikke mer!
UngtBlod konserten blir i år en forsmak – eller lydprøve – på nyskapningen UngtBlod-festivalen som finner sted for første gang på Kråkeslottet 26. – 29. august; – ei helg for ungdom, med ungdom, av ungdom.

 

PowerImpro

PowerImpro er et improviserende, sjangersjonglerende band i powertrioformat – denne kvelden med et hittil ukjent antall gjesteartister – som trekker impulser fra teatersport og andre grener innen improvisasjonsteater. Tekst og musikk blir improvisert fram underveis, og publikum deltar med innspill som er med på å forme både hendelsesforløpet i konserten og musikken som spilles. Derfor vil ingen konserter bli like, verken i form eller innhold.

For å sørge for at dette likevel kommer til å bli en vanvittig og gapskrattvekkende fredagsfinale består PowerImpro av følgende medlemmer:
Knut Ola Vang – en djevel på kirkeorgel – har blant annet vært kantor i Levanger kirke. Han er også en meget erfaren teatermusiker, både som kapellmester, komponist – og manusforfatter. I PowerImpro trakterer Knut Ola diverse tangenter og varierte vokale viderverdigheter.
Gitaristen Bendik Haanshus er kjent fra blant annet Fotefar og Glød. I denne sammenhengen er han utstyrt med minimum tre gitarer, haugevis av effektpedaler, og vokalmikrofon.

Sveinung Næss er fire ganger trøndersk mester i teatersport, har en stemme som kan uttrykke det meste og har lang fartstid fra bl.a improteatergruppa RAMP fra Trondheim.

Hekla Stålstrenga

Hekla Stålstrenga representerer en ny type folkemusikkgrupper i Norge. Visst har folkemusikk blitt arrangert i uttalige måter her til lands oppigjennom årene, men med et nordnorsk utgangspunkt blir ting litt annerledes. Bandet så dagens lys sommeren 2006 da festivalen «Kalottspel» ønsket å sette sammen en gruppe med noen av landsdelens mest profilerte, unge folkemusikkutøvere. Konserten som ble til ble en stor suksess og gruppa fikk tilbud om å være ungkunststipendet under Festspillene i NordNorge sommeren 2007.

Dette er feststemt hurramusikk, rørende ballader og svingende tragedier fra de mest populære strøk i vår nordligste landsdel. Fem musikere, fem sjangre, fem innfallsvinkler, fem sterke personligheter møtes i ett uttrykk som kalles «Hekla Stålstrenga». En smakfull saus med ingredienser fra pop og polka, viser og jazz. En reise fra bluegrass til pols. Et anstrøk av tett klubbstemning fra Havana så vel som Tromsø og med en umiskjennelig Nordnorsk ettersmak! Egne komposisjoner, de fleste skrevet av Ragnhild Furebotten. Og spennende arrangementer til nordnorske tekster. Her er det energi og melankoli, sjøsprut og humor.

Gammalgrass / Stian Carstensen

Å gi en beskrivelse av hva vi kan vente oss av duoen Gammalgrass med Stian Carstensen og Ola Kvernberg er ikke en enkel jobb. De to behersker en rekke ulike stilarter og sjangere og skaper musikalske landskap på tvers av slike grenser. Begge to skriver musikk. Men det som kan sies med sikkerhet er at det blir brilliant. Det blir virtuost. De to er rett og slett suverene på sine instrumenter. Vi kan også love at det blir trivelig og artig. Gammalgrass er et format med løs snipp. Her får vi også møte Carstensen som vokalist.

De begynte begge tidlig. Carstensen hadde ikke entret tenåra før han opptrådte med sitt trekkspill i radio og på konserter. Så lærte han seg å spille gitar. Og banjo. Og bulgarsk fløyte. Og sekkepipe. De to siste instrumentene har sammenheng med at han på begynnelsen av nittitallet ble hekta på bulgarsk folkemusikk. Skeive takter som ellevesekstendeler var en interessant utfordring. Han hadde da startet bandet Farmers Market. De konverterte til balkanmusikken og er blitt skikkelig store – også internasjonalt. Carstensen har også vært i USA en periode og studert amerikansk folkemusikk. Han jobber alltid med mange ulike prosjekter og band. I TV-programmet «Landeplage» med Ravi var han hyret inn som slager-analytiker med trekkspill i campingvogn. Han har deltatt på et utall plateinnspillinger og har gitt ut soloplate. Her nøyer vi oss med å fortelle at han er med på Kaizers «Ompa til du dør» som produsent og gitarsolist.
Kvernberget begynte tidlige med fele og folkemusikk, så var han innom det klassiske før ha ble bitt av jazzbasillen som sekstenåring. I god tid før fylte tyve var han godt etablert som jazzmusiker. Det er blitt en god del swingjazz blant annet med Hot Club de Norvege. Og han har turnert med Tomas Dybdahl. Han har nå sin egen jazztrio med Steinar Raknes (bass) og Erik Nylander (trommer) og er også med i Steinar Raknes Quartet. Det hender Kvernberg legger bort buen i sine solopartier. Han plukker på strengene og får fiolinen til å høres ut som en finere slektning av gitar og banjo.

Så det er ikke lett å vite hva vi kan forvente av Gammalgrass. Annet enn at dette blir djevelsk bra!

 

Pubkveld og bryggedans med Kado

Dansegolvet nede i det store bryggerommet er kosta og klart. På Saltrommet står vi klare med øljekkene. Og oppe på scenen står Kado, et gjeng som med stor sjølsikkerhet gjør krav på å være Kadolands mest anerkjente poporkester. Det kan vi ikke bestride, og vi som har hørt dem kan legge til at de også er et svært godt danseorkester som behersker de fleste aktuelle stilarter som swing, vals, flattango, svensktoppar, kadokødd og reinlender. Legger man Kadogjengen under lupa kan man se sporene etter trønderbart og mistanken om at et Kadoland ligger et sted innerst i indre Inn-Trøndelag vil nok bli styrket etter hver som natta siger på og vi får oppleve trøndersk festkultur på sitt beste. Vi forventer at Kado få besøk på scenen av gjester fra Kråkeslottets rikholdige og artistutvalg. Og så selger vi øl og noe å bite i. Kan det bli bedre!

 

 

Anne-Lise Sollied , Sopran

Vi har i flere år ønsket oss Senjajenta Anne-Lise på programmet og i år klaffet det endelig slik at hun har anledning til å komme å synge for oss på ute på slottet.

Anne-Lise tok sin utdanning ved nord norsk musikkonservatorium, musikkhøgskolen og Norges Operaskole. I 1990 vant hun den internasjonale sangkonkurransen ”Mozart invites young musicians” og har siden vunnet flere priser i store sangkonkurranser. Hun hadde sin operadebut ved den norske opera som Musetta i La Boheme i 1992 og i Teatro La Fenice i Venecia i 1993 .

Anne Lise har siden hatt store roller på operascener rundt om i Europa og har jobbet med dirigenter som blant annet Manfred Honeck, Eivind Gullberg Jensen, Christophe Rousset, Freidemann Laver og Marco Guidarini. Hun er nå professor ved Tromsø musikkonservatorium.

Under Kråkeslottfestivalen kan vi glede oss til å høre Anne Lise fremføre musikk av blant annet Grieg, og Mozart akkompagnert av Ole Bolås på flygelet.