Artister 2010

Anne Grete Preus: 
Dronninga inntar Kråkeslottet

Ja det stemmer; – dronning Sonja var på Kråkeslottet i sommer og spiste fiskesuppe. Det var hyggelig, det. Men dette er større. Norsk rocks ubestridte førstedame (kunstpause), hennes musikalske høyhet Anne Grete Preus (fanfare!), inntar slottet for å gi to konserter på festivalen !!!

Og vi er Musikk i Finnmark evig takknemlige som vil gi oss denne opplevelsen. I vinter var Anne Grete Preus på turne i Finnmark med de suverene musikerne fra Musikk i Finnmark – også kalt Mufiaen. Nå puster de et kortvarig liv i samarbeidet igjen, til glede for publikum i Troms.
I kretsen omkring Kråkeslottet lytter vi oss opp på Preus og finner ordene som kan stå som programerklæring for virksomheten vår: Jeg var så redd for å mislykkes før / Nå vil jeg bare prøve/ Å være en fin amatør/ En som prøver, vil og lærer / Som håper drømmen bærer. Preus sjøl er gjennomført profesjonell. Hun opphever motsetningen mellom proff og amatør: En ekte proff i kjærlighet / En som dyrker og inderliggjør / En som elsker / Det er en amatør.

Anne Grete Preus var kanskje en artist for de spesielt interesserte. En skeiv stemme i poprocklandskapet. Men ikke mer. Etter plata Millimeter har hun nådd inn i dypet av folkesjela. Lytt til radio. Ikke en dag, knapt nok et program uten Preus. Og det til tross for at hun ikke har firt en millimeter på sitt program. Hun er en som uforstyrret dyrker og inderliggjør.

Vi skal ikke asfaltere veien ut mot Bøvær eller frisere tangfjæra. Men vi skal kle på oss den sjelelig kvitskjorta og gjøre oss klare til å ta imot tekstene og musikken til dronninga. Velkommen Anne Grete!

Skaidi: Joikjazz

Inga Jusso joiker. Steinar Raknes spiller kontrabass. Så enkelt. Så spennende. De to har karvet ut et nytt, samstemt uttrykk som spenner fra ”det innadvendte, stille til ville kaskader av energi.”

Beskrivelsen ovenfor er hentet fra en anmeldelse etter en konsert i Skottland. ”Møtet mellom de to musikktradisjonene er svøpt i elegant, artistisk dybde og enn sunn dose humor og musikken kombinerer det sterkt rytmiske med det svært melodiøse”, melder skottene.

Steinar og Inga har spilt sammen i ti år og Skaidi har blitt en etterspurt eksportvare. Blant annet i Japan og Spania! De trives åpenbart sammen og overfører denne positive energien til publikum med humor og informativ godprat mellom låtene.

Inga Jusso er kjent som en av de aller, aller fremste formidlere av samisk joik. Hun er tradisjonsbærer og står så trygt at hun kan eksperimenter med form og uvante kombinasjoner uten at joikens særpreg forstummer. Inga er del av Musikk i Troms og denne konserten inngår i det program de tilbyr.

Steinar er definitivt en av Norges fremste jazzbassister og er også en dyktig komponist. Og så er han et skue på scenen. Innlevelsen blir synliggjort i kropp og stemmebånd i form av grynt og heftig handtering av instrumentet.

De to skal opptre i Skipperstua. Det blir et nært, nært møte med et grensesprengende musikalsk uttrykk og to usedvanlig sympatiske artister.

 

Viseloftet; – rom for overraskelser

Viseloftet byr på et sammensatt program med flere artister; – også amatører. Her er mye godlåt og mange overraskelser.

Klart så langt er at vi får et knippe mollstemte Bremnes-låter ved Anita Larsen og Britt-Eva Løkkemo; – akkompanjert av gitaristen Bendik Lund Haanshus. Britt-Eva er en kjent nordnorsk stemme; – blant annet fra Piaff-kabaret med Konrad Kaspersen og Kurt Samuelsen. Hun har vært solist med en rekke ulike kor. Anita Larsen er en ferskere sangartist, men det to har bak seg flere opptredener med flott respons.

Så vi må vi være forsiktige for resten er ikke helt klart. Kanskje blir det ei irsk avdeling. Kanskje blir noe afrikansk. Men som alltid vil brikkene falle på plass. Vi lover en spennende konsert.

UNGT BLOD BRUSER BEST!

Årets unge blod bruser som aldri før og med enorm spennvidde. Ungt blod konserten byr på alt fra visepop og hardtswingende jazz til afrikanske rytmer, kjærlighetsballader og heit tango.

Vi har hentet unge talenter fra både fjern og nær. Agnes Abelsen på vokal – fra rett inne på stranda – og brødrene og Eirik og Fredrik Vildgren fra nabobygda Senjahopen – kommer i år igjen med nyskrevet materiale. Eirik spiller piano og synger, broren Fredrik spiller noe så uvanlig som Kalimba, mens Nadet og Kummelpungan fra Høgtun stiller med spennende afrikanske rytmer og fransk tekst. Fra Harstad har vi hentet et rent jenteband med blant andre Thea Olsen som skal synge et par egne spenstige låter. Til tider kan de minne om sagnomsuste Nordnorsk Visegruppe. Lisa Skoglund fra Tromsø synger vakker selvkomponert musikk, Eivind Kristiansen spiller fele som bare han kan. Han byr blant annet på tango! Mens ei tromsøgruppe, med Birgitta Hole- vokal, Ida Traasdahl- piano, Joakim Kristiansen- bass og Sigbjørn Sand Johansen – trommer, sørger for lokal global oppvarming med jazz og hete latinske rytmer.

Ungt Blod konserten har etablert seg som en av høydepunktene på Kråkeslottfestivalen. Hit går du ikke for å støtte ungdommen eller for å humre over kalvbeinte, vaklende – men sjarmerende – musikalske forsøk. Nei, denne konserten tar du med det fordi det er her det nyeste nye serveres og fordi det blir en knall tøff opplevelse. Ungt Blod bruser best!

 


Ensemble Noor

Ensemble Noor i Alta utmerker seg som et kammerensemble av høy klasse, som består av fire helt ulike musikere med totalt forskjellig musikksmak.

Musikernes arbeidsoppgaver er mangfoldige og mye av tiden tilbringes i en bil eller i et fly på tur til et sted i nærheten av deg. De er solister, kammermusikere, instruktører eller gruppeledere. De står også bak samspillprosjektet Oppstryk Finnmark, som samler små og store strykere til musikalske møter.

Programmet på konserten vil bli:
Tsjaikovskij: Pezzo capriccioso
Reger: 2.sats fra Pianokvartett am
Mozart: Pianokvartett gm 

Ingrid Marie Willassen – fiolin. – Fra Bergen. Utdannet i Oslo med Arve Tellefsen og Leif Jørgensen som lærere, og i Wien med avsluttende diplomeksamen. Hun hadde et studieopphold i USA hos fiolinisten Camilla Wicks. Som kammermusiker har hun deltatt på turnèer i Tyskland, Østerrike, Italia og Ungarn. Hun har også spilt mye i hele Norge, blant annet med Det Norske Kammerorkester og hun jobbet en periode som 3. konsertmester i Trondheim Symfoniorkester

Nils Anders Mortensen – piano. – Fra Flekkefjord. Nils har sin utdannelse fra Musikkhøgskolen i Oslo og Hochschule für Musikk und Theater i Hannover, med Einar Steen-Nøkleberg som lærer. Nils Anders har holdt en lang rekke konserter i Finnmark, Tyskland, Østerrike, Nederland, USA, Estland, Litauen og over hele Norge, og har gjort flere opptak for NRK. Utenlandsk musikkpresse betegner ham som Norges ukjente juvel

Tørris Koløen Bakke – bratsj. – Tørris er fra Bergen, men har bodd i Alta siden 1988. Han er utdannet ved Østlandets musikkonservatorium. Tørris er en av drivkreftene bak Oppstryk Finnmark, som jobber for å rekruttere og utvikle strykermiljøet i Finnmark. Han har tidligere turnert med Oslo Filharmoniske Orkester i Europa og i USA, og har bakgrunn fra Kringskastingsorkesteret, Norsk barokkorkester og Oslo Sinfonietta før han landet i Finnmark

Nikolay Girunian – cello – armensk cellist med bakgrunn fra orkester og kammermusikk i de russiske byene Novosibirsk og St Petersburg. Han har ennå jevnlig konsertvirksomhet innnen kammermusikk i Russland. I fjor flyttet han til Alta for å bli en del av Ensemble Noor.

 


Overskygget midnattsola: Kirsti Huke

I Kråkeslottfestivalens første dager dukka det opp en ung og ubeskrevet jazzvokalist. Midnattsola spant varme glorier om publikumsfrisyrer og forgylte publikumsnakker i Skipperstua. Men den strålte forgjeves. Foran sto Kirsti Huke og sugde til seg all oppmerksomhet. Som et sort hull.

Det har blitt snakka om i alle år om at henne MÅ vi få tilbake! Og nå er endelig tida kommet. Siden den gang har trønderpia, født på Melhus i 1974, rukket å markere seg med to plateutgivelser. Den siste med egne låter. Albumet ligger i grenseland mellom rock og jazz. Mottakelsen har vært overveldende. En anmelder beskriver stemmen hennes som en krysning mellom ”en honningkrukke og et kraftverk”. VG skriver: ”Original norsk jazzvokalist… Også denne gangen viser hun bredden i sin musikalske horisont.”

Hun spiller med flere band (blant annet indie-poprock), men på Kråkeslottet kommer hun med sitt eget mannskap; – Kirsti Huke kvartett. Hun mønstrer noen av de sterkeste navnene i norsk jazz; Steinar Raknes, en av norges mest fremtredende bassister, som har høstet mye anerkjennelse i hele verden for sitt arbeid med blant annet Urban Connection, Chick Corea og Ola Kvernberg. Vigleik Storås har lenge vært anerkjent som pianist for internasjonale storheter som Chet Baker, Warne Marsh, Karin Krogh, Jon Christensen og Terje Rypdal. Vigleik har med sin egen trio vunnet Spellemannprisen to ganger. Erik Nylander på trommer er svensk og en gudbenådet trommeslager. Han har spilt blant annet med Bjørn Alterhaug og Ola Kvernberg og har også sitt eget band.

Midnattsola! Go home! Kirsti med mannskap er undervegs.

Klassisk

På konserten vil vi få høre musikk av blant annet Mozart, Dvorak og Berlioz.

Nils Anders Mortensen – piano: Fra Flekkefjord. Nils har sin utdannelse fra Musikkhøgskolen i Oslo og Hochschule für Musikk und Theater i Hannover, med Einar Steen-Nøkleberg som lærer. Nils Anders har holdt en lang rekke konserter i Finnmark, Tyskland, Østerrike, Nederland, USA, Estland, Litauen og over hele Norge, og har gjort flere opptak for NRK. Utenlandsk musikkpresse betegner ham som Norges ukjente juvel

Erika Toth, fiolin, er utdannet ved Liszt Ferenc Music-academie i Budapest. Hun har studert hos to ungarske berømtheter, musikeren Sandor Vegh og komponisten Gyorgy Kurtag. Erika har vunnet flere 1. priser i ulike konkurranser og hun har spilt sammen med mange av de ledene internasjonale orkestrene. Hun har blant annet vært konsertmester i Camerata Academica Salzburg, Nieuw Sinfonietta Amsterdam og gjestekonsertmester i Nederland Chamber Orcestra. De siste årene har hun konsentrert seg mer om barokkmusikk og er nå medlem i barokkgruppen Combattimento Consort Amsterdam. Erika begynte som primarius i Arctimus 1.mars 2000. Hun er ansatt som landsdelsmusiker i Nord-Norge.

 

Rabiate Romanser

Det er med glede at vi kan presentere en duokonsert med to av våre fremste klassiske utøvere, nemlig Ann-Sofie Godø og Knut Erik Sunquist. Disse to musikerne byr på innsmigrende lune toner- og seg selv. Møte mellom klaverets brede tonespekter og kontrabassens mange nyanser er som balsam for ørene. Begge utøverne er ypperlige formidlere både musikalsk og verbalt.

Tilhørerne vil få presentert et program med musikk av to av romantikkens store komponister, Felix Mendelssohn og Giovanni Bottesini. Hovedvekten i konserten legges på verkene av den ”rabiate” Bottesini. Bottesini, italiensk kontrabassvirituos, kontrabassens Paganini som han også kalles, er en av de mest betydningfulle kontrabasskomponister. Mendelssohn regnes som en av de mest populære romantiske komponistene.

Ann-Sofie Godø, piano, kommer fra Malmö i Sverige. Ann- Sofie har studert ved Malmö musikkhøgskole, Musikkakademiet i Praha og Pianoperformance på UCLA i Los Angeles. Hun har jobbet som pianist ved Balletten ved Malmö Stadsteater, og har også gjort en god del konserter med ulike ensembler. Ann- Sofie har vært fast engasjert i Arctimus siden 1992. Hun jobber for tiden I Kultur I Troms.

Knut Erik Sundquist, contrabass, internasjonalt kjent som en av de fremste, og I den senere tid kjent som en improviserende “standup-bassist”. Studerte ved musikkhøgskolen i Wien. Spilt I orkestre som: Forsvarets musikkorps Nord-Norge, Bergen filharmoniske orkester, det norske kammerorkester, norsk barokkorkester, Ensemble Modern, Mahler chamber Orchestra og Luzern Festival Orchestra.Han har turnert verden over med musikere som Susanne Lundeng, Martha Argerich, Claudio Abbado, Arvid Engegård, leif Ove Andsnes og Per arne Glorvigen Er for tiden ansatt i Kultur I Troms.

 

Akkurat passe en søndag formiddag: 
Tonje Unstad og Ragnar Olsen:
To jern i ilden

Ragnar Olsen og Tonje Unstad er ordsmeder. De behersker det hele; – alt fra tunge slag i grovsmia til gullsmedens pirkete utsmykning i fineste filigran. De representerer visekunsten på sitt beste; – hvor ord og melodi i fellesskap bærer fram ei fortetta og engasjerende fortelling.

De tilhører to ulike generasjoner. Ragnar starta sin karriere på syttitallet. Han har nådd langt omkring; – med utgangspunkt i den hjemlige støa ut i leia med Hurtigruta, inn på uttallige ungdomshus, skolehus og kulturhus med Boknakaran, på tokt til Irland i kjølvannet til vikingene, opp på teaterscenen for å kle de store navn i teaterhistoria i nordnorsk språkdrakt eller med egne tekster– og hele tida gjerne med en politisk baktanke – nei omtanke! – i bagasjen. Og på ferden har han sanket priser; – blant annet Prøysen-pris og Blix-pris.

Tonje er mer fersk i faget. Men to plateutgivelser er det blitt til og hun er godt i gang med samme ruta som Ragnar; med gitar alene eller med band innom både små og store scener. Og hun har allerede – ubeskjedent nok – tatt seg en stor pris. Plate nummer to, Æ ror aleiena, fikk Spelemannspris i visekategorien for 2009. Tonje har en stemme som gir muligheter langt utover det tradisjonelle visemoduset. Hun synger utagerende rocka, forførende samba og eggende bossa.

Og nå er vi kry som bare … f … f … festival over å ha ført dem sammen. Over å kunne servere dem på ett brett. Det er visst nok første gang. Vi er overbevist om ordsmedene vil holde publikum i et jerngrep og ikke gi slipp før de er godt glødd!

Vigleik Storås; – sist, men ikke minst

Det er ikke alle navn på Kråkeslottfestivalen som er like kjent blant ”folk flest”. Men nevner du Vigleik Storås for de innvidde i jazzkretsene er responsen nikk og anerkjennende smil.

Storås spiller i elitedivisjonen for jazzpianister. Han har jobbet med navn som Chet Baker, Arild Andersen, Karin Krogh, Nils Henning Ørsted Pedersen og Terje Rypdal. Han spiller med en total innlevelse og suger tilhørerne med seg inn i sine improvisasjoner. Han komponerer for ulike besetninger og har gjort en rekke bestillingsverk. Han er allsidig musiker og beveger seg også i grenseland pop/rock/jazz – blant annet med Kirsti Huke band. Hans egen Vigleik Storås Trio har en rekke plateutgivelser bak seg. Han fikk spelemannsprisen i 1995 i klassen for jazz og ble Årets Jazzmusiker i 1996. Han fikk Gammelengprisen i klassen for jazz i 2006.

Han er siste mann ut på Kråkeslottfestivalen. Han har vært her to ganger før som pianist i jazzgrupper og vi ville høre mer. Han gjør nå en solokonsert på flygelet i Skipperstua. Hans konsert er ikke den første til å bli utsolgt. Men det er bare fordi de største perlene er de som ligger dypt nede gjemt i ei kløft aller innerst i skjellet. Rikelig belønnet blir den som tar seg tid til dypdykk med Vigleik Storås.