Artister 2009

Lars Bremnes med Georg Buljo … og Lena 

Det er Lars Bremnes i et intimformat vi får oppleve på Kråkeslottet. Et format som kler den lavmælte visekunstneren. Men han stiller langt fra alene. Han kommer med sin musikalske medsammensvorne gjennom mange år; – Georg Buljo.

Buljo er musiker og produsent. Hans instrument er gitaren. I tillegg til å produsere plater for Lars har han blant annet vært produsent for Niko Valkeapää. Den skiva fikk spelemannspris. Han har skrevet musikk for Mari Boine og Morten Harket og har medvirket på utgivelser med Mari Boine, Odd Nordstoga og Jan Eggum.

Lars er yngre enn Ola og Kari, og blir derfor kanskje fortsatt oppfattet som en fersking. Men det er langt i fra tilfelle. Det er blitt seks langspillplater og to spelemannspriser; – en sammen med Ola og Kari for ”Soløye” og en på egen hånd for ”Hjertekaptein”. Han er ansvarlig for landeplager som ”Å kunne æ skrive”, ”Jon har fått sæ dame” og ”Fiolinan” – som var mest spilte norskspråklige på radio i 1997. Han har tekster som er verdt å lytte til og melodier som tåler å bli spilt flere ganger.

Og til dem som har merket seg overjordisk vakker duett på den siste plata til Lars; – det vil bli mulig å oppleve dette live. Lena Jinnegren vil bidra under en del av konserten.

”At æ turte ta den sjansen, æ som ellers e alt før sein. Æ som alltid lar hode styre, nu e det hjertet som e kaptein”, synger Lars i låta Hjertekaptein. Her betyr det ingenting hvem som står ved roret; –  hode eller hjerte. Resultatet blir det samme. Kursen peker mot Kråkeslottet første helga i juni.

 

Komisk klassisk! 

“Vi forsøker å gi pianisten Anna, og bladvenderen Gerd et liv på scenen som kombinerer den klassiske tradisjon med det menneskelige kaos”, forteller Kine Hellebust og Ann-Sofie Godø.

De to gir oss en norgespremiere på et stykke av komponisten Andy Pape. Pape har skrevet seks operaer og musikk til en rekke filmer – og har mottat flere priser. Musikkmagasinet Gramophone spør: “Kan man komponere seriøs musikk uten å ha dype rynker i pannen, sjelen på vrangen og ryggen vendt mot publikum?” Og svarer: “Det formår en komponist som Andy Pape.”

Det vi får høre på Kråkeslottet er en av hans musikalske skjetser, nemlig “Variasjoner over Nærmere deg Min Gud – eller til Eliseum”. Først måtte det oversettes, så feminiseres, forteller Godø/Hellebust. Verket var opprinnelig skrevet for to menn. Det handler nå om pianisten Anna – spilt av Ann-Sofie Godø – og bladvenderen Gerd – gestaltet av Kine Hellebust.

Godø er opprinnelig fra Sverige og har sin utdanning fra Malmø / Praha og Los Angeles. Hun har blant annet jobbet som pianist på Balletten ved Malmø Stadsteater og siden 1992 har hun vært landsdelsmusiker i Troms og del av ensemblet Arctimus.

Hellebust trenger knapt nok en presentasjon, men for ordens skyld: Hun er fra Harstad. Er skuespiller, sanger og forfatter. Mest kjent, kanskje?, gjennom Tramteateret som den mislykkede skurken Randi i Pelle Parafins Bøljeband. Hun har jobbet på Hålogaland Teater, hun har opptrådt på fjernsyn sammen med KLM, har vært med i revygruppa A/S Dameteater & Sønn, har utgitt barnebøker og vært med i styringsgruppa for Verdikommisjonen. Blant annet.

Og nå vendes et nytt blad i hennes biografi. Her er smilerynkene dypere enn rynkene i panna og ingen sjeler blir vrengt med ryggen til publikum. Møt fram!

 


Skatter på viseloftet … 

Viseloftet er et roteloft og roteloftet er det mest spennende rommet i huset! Opp av skrinet med vakre viser hopper spretne bebop-låter!

Vi har gjort forundersøkelser i loftsmørket og kan avsløre at i alle fall følgende artister vil dukke fram på fredagskvelden 5. juni: Lise og Roy Frode Løvland med melodiøse viser og flerstemt sang. Moddi med lavmælt intensitet. Thea og Nikolai med jazza, fengende visepop. Så The Bibåppers; – et villspor av et instrumental avbrudd: Kjapp og spenstig jazz. Og til sist -med tonene som skal følge deg inn i drømmene: Lars Bremnes.

 

 


Ungt Kvalitets-Blod

Årets UngtBlod konsert får pulsen til å gå løpsk i forventing. Her har vi nye stjerner på den musikalske himmelen. Om noen år kan dere mimre; – tenk vi opplevde hun/han på Kråkeslottfestivalen allerede i 2009…

Årets UngtBlod-program har et kjennemerke. Det er kvalitet! kvalitet! kvalitet! Vi har spanet på UKM og på Stjernestoff; – har så hengt oss på tankbilen fra TINE og tappet det beste av UngtBlod på strekninga Harstad-Balsfjord.

Mange av de unge artistene leverer fullmodne musikalske prestasjoner. Og de fleste skriver låtene sjøl! Et par eksempler: Kristian Kristiansen med volum, stemmekontroll og innlevelse fra det store dyp helt opp i diskanten: Denne stemmen vil bære langt og få hårene til å reise seg fra Kapp det gode Håp til Spitsbergen! Thea og Nikolai med en elegant jazzsjarmerende låt som biter seg fast i trommehinna: Grand Prix se opp! De fire a capella gutta fra Harstad som med humor og stor ferdighet sjonglerer en sjanger med lange tradisjoner og med store navn som Deep River Boys: No Name No Fame heter harstadgjenget. Det navnet må nok snart skiftes ut. Og enda har vi ikke nevnt Eirik og Preben, Agnes og Caroline og Kyrre og Hemming.

Så kjære publikum: Gå til kilden der blodet bruser heftigst og pumpa banker kraftigst – til ungdomskilden på UngtBlod-konserten!

 


Lena Jinnegren: GLØD – tango fra nord

Lena Jinnegren - GLØDTangoen har slått rot på alle kontinent og blomstrer med ulikt uttrykk avhengig av kulturelt jordsmonn. Men et felles trekk er den ulmende gløden i musikken – som kanskje kommer aller best til sin rett under en arktisk vinterhimmel, mener Lena Jinnegren. Hun er svensk, har gjennom slekt i Finland et forhold til finsk tango, bor i Målselv, og fronter som vokalist tangoforestillingen GLØD.

I GLØD vil hun presentere eget materiale samt finsk, argentinsk og portugisisk tango. Hver låt er en selvstendig historie som beretter om ensomhet, glede, lengsel og livslyst.

Lena har mange år bak seg på veien både nasjonalt og internasjonalt – som rockeartist med egen plate, i duett med Ulf Lundell, og som vokalist i det franske verdensmusikkprosjektet ERA, for å nevne noe.

Gitarist Bendik Lund Haanshus har arrangert musikken. Bendik og Lena utgjør to tredjedeler av folkemusikkgruppa Fotefar som nettopp, i samarbeid med Håvard Lund, har sluppet plata Fest – til begeistrede utrop fra anmelderne.

Tangorkesteret håndplukket for GLØD teller i alt syv. Veteranen Sveinung Lillebjerka på fiolin har lang fartstid fra gruppa Tango Concertino og har gitt ut plate sammen med Per Arne Glorvigen. Datteren Valeria er 16 og har allerede rukket å markere seg som en virtuos på sitt bandoneon. Hun er kjent fra verdens yngste tangoensemble Tangueros del Norte. GLØD-bandet består ellers av Maria Næss – klaver, Truls Waagø – kontrabass og Arnfinn Bergrabb – slagverk.

Det er det fylkeskommunale Kultur i Troms som blåser liv i GLØD. Lena og Bendik er ansatt her som landsdelsmusikere. Kultur i Troms ønsker å vise at tango fra nord kan være med til å utvikle og berike tangosjangeren.

GLØD har premiere på Kråkeslottfestivalen første helg i juni og skal så til Festspillene i Harstad. Deretter er det en turne på trappene til høsten.

 

Haydn-jubileum med 
Marianne Beate Kielland

Marianne Beate KiellandI år er det to hundre år siden Joseph Haydn (1732-1809) døde. MINensembletmarkerer jubileet med flere poduksjoner med musikk av den store wienerklassiker. Kråkeslottfestivalen er så heldig å få del i feiringen med en konsert hvor den internasjonalt anerkjente mezzosopranen Marianne Beate Kielland – bosatt i Lofoten! – er solist med ensemblet.

Kielland er en av Skandinavias fremste konsertsangere og opptrer jevnlig i de fremste konsertsalene i Europa. På Kråkeslottet vil hun synge blant annet den vakre og dramatiske kantaten Arianna a Naxos; –  en «en-kvinnes-opera» hvor den desperate Arianna søker sin kjære.

Haydn var spesielt elsket i London, ikke minst for sine over 400 arrangementer av britiske folkesanger. Konserten byr på et utvalg av disse.

Medvirkene:
Marianne Beate Kielland, mezzosoprano
MiNensemblet:
Eveliina Kytömäki, hammerklaver
Øivind Nussle og Tor Johan Bøen, fioliner
Pål Magne Solbakk, bratsj
Hans-Urban Andersson, cello

Blå Trøst

Blå trøst - Svein Arild BerntsenTonen blir blå. Ikke håpløst, trist lavtrykksblått. Nei, det blir blått med opplett. Det blir Blå Trøst; – sjelevask med salmetoner, frislepp med folkemusikk, hjelp med jazz og briste eller bære med blues.

Prosjektet har grodd fram over tid og har blitt framført med skiftende besetninger. Opphavsmennene er Svein Arild Berntsen og gitarist Thomas Larsen. Til Kråkeslottet kommer de sammen med Eivind Valnes på piano, Dag Okstad på bass og Aleksander Koustoupolo på trommer og perkusjon. De har tidligere opptrådt blant annet på Nordlysfestivalen med hurtigrute-konsert.

Thomas Larsen er gitarit fra Tromsø. Han har en bred bakgrunn fra blues, og jazz og har spilt sammen med en rekke anerkjente musikere. Noe av det siste han har gjort er Zappa-låter. Svein Arild trakterer munnspill og synger. Sveins historie med blues og viser går tilbake til 1960-tallet. Han har vært med på plateinnspilling med Trygve Hoff, spilt inn CD med Karva Blues og har turnert med sitt Pappa-Svein Bluesband fra Svalbard i nord til Makedonia i sør.

NB: Trøst er ikke bare for de triste. Blå trøstetoner er godt for alt og alle!

(maleri «Blå trøst»: Svein Arild Berntsen)

 

Jazznatt med spennvidde

En erfaren skipper med et ungt mannskap skal i år navigere oss gjennom jazznatta. Vi har i år invitert studenter på rytmisk linje ved Musikkonservatoriet i Tromsø med lærer og pianist Eivind Valnes som kapellmester.

Studentene vil gi oss smakebiter på spennende musikalske prosjekter som har oppstått i det kreative miljøet ved skolen.Vi får høre fire forskjellige band/sammensetninger som presenterer et bredt spekter av musikalske uttrykk. Fra fløyelsmyk vokaljazz via teatralsk og mystisk ”eventyrrock” til gitarjazz og elektronikainspirert jazz. Det meste som fremføres er egenkomponert musikk.

Studentene som deltar er alle erfarne musikere og er med i en rekke andre band/prosjekter.

Bandene vi får høre er:

• Live Foyn Friis kvartett – Live Foyn Friis, vokal; Aleksander Kostpoulos, trommer; Dag Okstad, bass; Eivind Valnes, piano. Live er jazzsanger, 4 års student og skal ha sin Bachelor eksamen denne våren. Med sin fløyelsmyke jazzstemme får vi høre henne synge egne komposisjoner og standardlåter.

• Sordid Affair – Maria Hansen Troøyen, vokal; Kristian Svalestad Olstad, gitar og vokal; Vegard Doszko, gitar og vokal; Håkon Pettersen, bass; Aleksander Kostopoulos, trommer. Marias eventyrlige tekster og melodier blir møysommelig fremhevet av mystiske rockeriff og brutale bassganger – det er ikke uten grunn at bandet kaller musikken sin for eventyrrock. Her er det tekstene som inspirerer det melodiske, og resultatet blir derfor at man nesten kan se musikken og historiene som ligger bak. Det er rått og intenst, følelsesladet og lekent og fremført med blod, svette og et hemmelighetsfullt smil.

• Pluto – Kristian Svalestad Olstad, el.gitar/datamaskin
; Morten Steene, el. Bass; Aleksander Kostopoulos, trommer. Musikken til bandet Pluto kan beskrives som en blanding av jazz, rock og elektronika. All musikk er egenkomponert og de fører oss inn i mange spennende musikalske landskap.

• Larsen/Okstad/Valnes trio – Thomas Ragnar S. Larsen, el.gitar; Dag Okstad, bass; Eivind Valnes, piano. Gitarist Thomas Ragnar S. Larsen er masterstudent og har bred musikalsk erfaring fra jazz, blues og improvisert musikk. Larsen/Okstad/Valnes trio spiller ”mainstreamjazz” (standardjazz og egenkomponerte låter).

 

Mellombygd Mannskor og Fotefar

Enda en bekreftelse på at Godfot-teorien virker: Mannskoret bidrar med livserfaring, viril vibrato og tyngde i bassen. Fotefar fronter finurligheter og finter, prikkfri presisjon og rå rytmikk. Og til felles? Glimtet i øyet.
Konserten inneholder blanding av tradisjonsstoff og nyskrevede låter med røtter i folkemusikken. Alt bearbeidet og arrangert av medlemmene i Fotefar.

Vi tar sjansen på at denne musikalske miksen er i stand til å godgjøre værgudene. Konserten finner sted ute på kaia. Ta med varme klær, men ikke regnfrakk. Blir det regn og blåst flytter vi konserten til Breidablikk inne på Skaland.

Mellembygd Mannskor har tilhørighet i Målselv. Koret ble startet i 1930. «Jeg synger, altså er jeg». Og med 80 års dag like om hjørnet må man si at de har vært flinke til å holde tonen. De siste fem årene har koret gitt ut to CD’er.
Fotefar ble etablert høsten 2005 og består av Ragnhild Furebotten, Bendik Lund Haanshus og Lena Jinnegren. De er landsdelsmusikere og Kultur i Troms fungerte som giftekniv.
– Men vi hadde funnet sammen uansett!, tror de tre. Så godt funker den musikalske kjemien!
De har karvet ut en Fotefar-sound, de har stablet på bena et stort og spennende repertoar med en blanding av nyskrevet og gammelt, norsk og svensk. Lena er svensk!

De har nylig utgitt plata Fest sammen med Håvard Lund. Dette sa anmelderne: «Friskt, frekt og jævlig bra» (Dag og Tid). «Smått genial festmusikk … De byr opp til dans, vilt og løssluppent, men gir rikelig rom for melankoli, alvor og refleksjon … Fest er et funn av ei plate» (Aftenposten). «Det oser gjennomtenkt av hver eneste tone på denne platen» (Fredrikstad Blad) «Fotefar og Håvard Lund imponerer med sitt forrykende, heftige og dynamiske samspill, men også med sin store variasjonsbredde. (…) En fotefarsk enhet med en helt egen signatur» (Nordlys)
Kast klaven! Kom på kuul-kai-konsert!

«Moddi caught my ear like a tractor beam”

”Lille, bustete ullgenserkledde Pål Moddi Knutsen fra Medby på Senja har noe stort og internasjonalt over seg”, skrev Nordlys sin anmelder Hege I. Hanssen om Moddi-konsert med nytt band i april i år. Vi kjenner oss heldigvis trygge på at han uansett vil finne tid til Kråkeslottfestivalen, sjøl når den internasjonale karrieren tar laus.

– Kråkeslottfestivalen er drømmefestivalen, forsikrer han på print – i Nordlys.
Han har vært på Kråkeslottet flere ganger tidligere. Med musikkgjøglerne Paraboles Volantes og i mer strippede varianter. Han har skaffet seg nytt band (Christine er fortsatt med!) og han har ei plate på lur.

Det er ikke bare lokale musikkanmeldere som ser noe stort i Moddi. Under fjorårets Øya-festivalen ble øret til det prestisjetunge nettstedet Pitchfork fanget:
“It was en route from the Okkervil River stage toward the press area that I made my first of two discoveries of great Norwegian bands– quietly intense acoustic guitar, smoldering strings, and a haunting Norwegian-accented voice caught my ear like a tractor beam. This was Moddi , who hail from some tiny island in the north, and who nobody I spoke with knew much about but everyone seemed impressed with.”

Dagbladet var også blant dem som var imponerte: «Senja-gutten med det lyse trekkspillet, kassegitaren, det lyse sinnet … brukte ikke mange Øya-minuttene på å bekrefte at han er et naturtalent av de sjeldne. Tilstedeværelsen hans er absolutt, formidlingsviljen er brennende og stemmebruken er like var som den er tindrende klar. Han er modig, moody og veldig Moddi», skrev deres anmelder og konkluderte: «Pål Moddi Knutsen er en av de norske musikktalentene som varmer mest akkurat nå.»
På årets Kråkeslottfestivalen får han nye og midlertidige makkere. Tre røynde musikere som fortsatt er unge, men sammenlikna med Moddi må sies å være veteraner. Det er Ragnhild Furebotten på fele og Bendik Haanshus på gitar – begge fra Fotefar (Kultur i Troms) – og det er Maria Næss fra Trondheim på piano.

Moddi har en voldsom spennvidde. Vi siterer Nordlys: ”På sitt vareste, med spissfindige tekster og særpregede arrangementer, får han navnet Damien Rice tilå henge fast i hjernebarken. Når han synger ut så sjelen hans river seg inn i publikum, er det noe Tom Waits-aktig over framføringa.” Vi er spente på hva møtet med de unge, men røynde, musikerne fører til. Kanskje kommer det fram helt nye sider? Det Moddi har lovd er at det blir noen cover-låter med nordnorske tekstforfattere. Og kanskje får vi også høre at internasjonale Moddi ikke bare skriver på engelsk, men også behersker norsk.

”Mer Moddi, mer!”, avslutter Nordlys-anmelderen. Vi har ikke bare mer Moddi – vi tilbyr en annerledes Moddi.

(Foto: Thomas Litangen)